fredag den 7. januar 2011

Manden og blyanten

Manden lægger sidste hånd på blyanten. Hver dag laver han blyanter. Han holder dem og kigger på dem, mens han skaber dem. I hans øjne er hver enkelt blyant fuldendt. Også denne blyant, som han er ved at lægge sidste hånd på, betyder noget særligt for ham.

’Inden jeg gør dig færdig, og inden jeg lægger dig i den lille æske, så du kan komme ud i den store forretning, må jeg fortælle dig noget,’ siger manden til blyanten. ’Du må huske på fire ting.’

’For det første skal du huske, at du er skabt til at være i en hånd. Hænder kan misbruge dig, og hænder kan bruge dig, som du er tiltænkt. Uanset hvad, er du skabt til at være i en hånd, og jeg håber for dig, min fuldendte blyant, at du havner i en hånd, der holder dig godt.’

’For det andet skal du huske, fuldendte blyant, at du vil blive slebet og spidset. En skarp kniv vil skære splinter af dig. Det kan komme til at gøre ondt, men det er nødvendigt, for at du kan blive ved med at udfylde den opgave, du er tiltænkt. Din skrift står kun klart, når du er spidset.’

’Min fuldendte blyant. For det tredje skal du huske, at selv om du er fuldendt i mine øjne, vil du komme til at lave fejl. Men se: I din ene ende har jeg placeret et viskelæder. Fortvivl derfor ikke over fejl, for viskelæderet, som du altid bærer med dig, kan til enhver tid fjerne dine fejltagelser.’

’Og jeg vil sige en sidste ting, du skal huske, fuldendte blyant. Nu er du ny og nydelig, men med tiden vil du miste din form. Hænder vil holde dig, og du vil blive slidt. Hænder vil bruge dig, og du vil blive mindre. Sådan går det med tiden. Men husk, min fuldendte blyant. Dit værd ligger ikke i din ydre form, men i det indre. Det er dit indre, der giver skriften. Så bekymr dig ikke om din form.’

Manden tier, mens han lægger sidste hånd på blyanten. Da den er helt færdig og fuldendt, lægger han den i æsken og lukker låget. Nu hvor manden har fortalt blyanten de fire ting, den skal huske, er det blevet tid til, at den kommer ud i den store forretning. Manden vil nu aldrig glemme blyanten. I hans øjne er den noget helt særligt. Ligesom alle de andre blyanter han har lavet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar